zaterdag 13 februari 2016

Sprookjestocht / Fairy-tale walk


**For English, see below**

In juni vorig jaar ging ik voor de eerste keer naar de ouderraad van de school van mijn zoontje M. Het was de laatste vergadering van dat schooljaar, en dus werden de activiteiten voor het komende schooljaar besproken en vastgelegd. Één van de onderwerpen die naar boven kwam was een sprookjeswandeling. Het idee was om een wandeling te organiseren die zou beginnen en eindigen in de school, met enkele tussenstops langs enthousiaste ouders die hun garage of oprit een dagje wilden openstellen.

Samen met drie andere ouders meldde ik me aan om dit te organiseren. Bij onze eerste vergadering was het al meteen duidelijk: het zou een sprookjestocht worden, waarbij de wandelaars bij elke stop telkens een stukje van een verhaal zouden krijgen, vergezeld van een lekker hapje of drankje.

Ik stelde me kandidaat om het verhaal te schrijven en te illustreren. We speelden met het idee om het jaarlijkse schoolthema mee in het verhaal te verwerken, dat dit bijvoorbeeld gestolen zou worden, en dat de kinderen dit met behulp van het hoofdpersonage terug moesten vinden. Mijn eerste opdracht was dus een hoofdpersonage creëren. Het beeld van een vogeltje kwam al vrij snel bij me op. Vogeltjes kunnen immers vliegen en zich snel voortbewegen, en vanuit de lucht hebben ze een goed overzicht.

Omdat het in de eerste plaats een verhaal voor kinderen moest worden, ging ik in mijn familie en vriendenkring rond bij de kleinsten, en hoorde ik welk vogeltje zij leuk vonden. Het antwoord was unaniem: een roodborstje! Mijn hoofdpersonage, Ruben het roodborstje, was dus geboren.

Bij een volgende vergadering met mijn mede-organisatoren werd Ruben enthousiast onthaald, en we besloten om bij elke tussenstop een nieuw personage te introduceren, dat Ruben zou helpen in zijn zoektocht naar het gestolen thema. Er werd gekozen voor een muis, een hond en een (tover)konijn.



Dan bleef enkel de laatse vraag over: wie had het thema gestolen? Vermits het verhaal een sprookje was, viel de keuze op een heks! Maar zoals de trend al enkele jaren bij Disney leeft, hoeft een slechterik eigenlijk helemaal niet slecht te zijn. Denk maar aan Koningin Elsa in Frozen, of Maleficent in de gelijknamige film. Beide gaan over ‘boze’ heksen die uiteindelijk toch niet zo slecht blijken te zijn. Zo ook bij onze slechterik.


En daar hadden we het volledige verhaal: een hoofdpersonage, enkele helpers en een slechterik. De daaropvolgende maanden gingen we hard aan het werk. Het verhaal kreeg vorm en werd door de andere organisatoren bijgeschaafd. Ook de illustraties kregen stilaan vorm, en op 17 oktober was het dan zover. Ik was best wel zenuwachtig, want dit was de eerste keer dat meer dan 200 mensen MIJN verhaal zouden lezen, waar ik zelf bij stond dan nog! Gelukkig was het een denderend succes, met slechts enkele kleine opmerkingen.

Ik moest wel even slikken toen men de opmerkingen wegwaaide met de woorden “Het was nog maar de eerste keer.” Euh, de eerste keer? Dat klinkt alsof er herhaling verwacht wordt... Ik zal me maar al op een nieuw avontuur voorbereiden!
Benieuwd naar het verhaal? Lees het door op de afbeelding hieronder te klikken:



I went to a parents meeting in June, at the school were my son M goes. It was the last meeting of that school year, so the activities for the upcoming school year were discussed. One of the subjects was an autumn-walk in the form of a fairytale, which would start and end at the school, with several stops in between at the houses of enthousiastic parents who were willing to open their house or garage for one day.

I signed up for this project along with three other parents. At our first meeting we decided that we wanted a Fairytale-walk in which participants would receive a part of the story at every stop, accompagnied with a little snack or beverage.

I posed as candidate for writing and illustrating the story. We thought it would be a good idea to incorporate the school theme in the story, that for instance this would be stolen and had to be returned with the help of a main character. So my first challenge was to create a main character. I immediately thought of a bird, because they are fast and can fly, and have a great overview from above.

Because it would be mainly a story for children, I went to ask my family and friends’ kids what bird they liked best. The answer was almost unanimous: a robin! And so my main character, Ruben, was born.

At the next meeting my fellow organizers were super excited about Ruben. We decided to introduce a new character at every stop that would help Ruben to find the stolen school theme. There would be a mouse, a dog and a (magical) rabbit.

Thus remained the last question: who had stolen the theme? Because of the fairytale nature of the story, a witch seemed like the natural choice. But as we have seen in Disney movies in the last couple of years, villains are not always as bad as they seem. Thinks Queen Elsa from Frozen, or Maleficent. Both movies are about ‘evil’ witches who turn out not to be so bad after all. This would also be the case with our villain.

And there we had the complete story: a main characters, some helpers and a villain. The next months meant hard work and were used to complete the story. My fellow organizers co-edited the story and the illustrations took shape. At last, at October 17 the big day arrived. I was kind of really nervous because over 200 people would read MY story while I was standing right there next to them! Luckily it was a huge success with only some minor comments.

It did startled me when the comments were discarded with the words “It was only the first time.” Eh, first time? That sounds like the expectation of repetition… I better prepare for a new adventure next year!

donderdag 7 januari 2016

Plezier op het strand / Fun at the beach


*For English scroll down*

Tijdens de kerstvakantie dit jaar besloten we om naar het zuiden van Frankrijk te trekken, meer bepaald het Zuid-Westelijke Languedoc-Rousillon. Het weer was er iets beter dan in België, enkele graadjes warmer en iets meer zon. Ideaal om te wandelen, te fietsen en... zandkastelen te bouwen!
Dit kan uiteraard aan elk strand. Het hoeft alleen maar droog te zijn. Wij hadden het geluk een zonnige dag met 16°C te treffen.


Veel hulpmiddelen heb je hier verder niet voor nodig, en het staat garant voor toch een tweetal uren plezier. Wij hadden enkele emmertjes bij ons in de vorm van ‘kasteeltorentjes’, wat schepjes en een zeefje om schelpjes te wassen.


Mag ik eerlijk zijn? Ik had zelf nog nooit een echt zandkasteel gebouwd, maar gelukkig wist de echtgenoot hier wel raad mee. Eerst een groffe cirkel aftekenen voor de gracht. Het zand dat je hier uit weg schept, kan je binnen in de cirkel gooien om later aan te duwen om de fundatie voor het kasteel te vormen. Als je binnen de grenzen van je gracht een stevige basis hebt, kan je met de emmertjes je fantasie de vrije loop laten om het kasteel vorm te geven. M ging ondertussen op zoek naar de mooiste schelpjes voor de eindafwerking.


Wij eindigden met een kasteel met 4 grote en 2 kleine torens, een gracht vol haaien, ophaalbrug, tunnel, binnenplaats met hongerige tijgers en leeuwen, nog een tunnel, en dan uiteindelijk een piepkleine woning. Maar wel goed afgeschermd tegen alle mogelijke vijanden…


Aan een zee met getijden kan je nog een gracht maken die van de zee naar je kasteel loopt, zodat deze bij hoogtij mooi vol loopt, maar helaas is dit bij de Middellandse Zee niet mogelijk. Onze gracht bleef dus leeg.

This year we decided to spend the Christmas Holidays in southern France, more specific in the South-West region of Languedoc-Rousillon. The weather was slightly better than in Belgium, a few degrees warmer and a little more sun. Perfectly for hiking, bicycling and… building sand castles!
You can of course do this at any beach. All you need is dry weather, which we had with a sunny 16°C.

You don’t need many more supplies, and you’re guaranteed for an hour or two of pure fun. We had some buckets shaped like ‘castle towers’, a few little shovels and a sieve to clean shells.

Can I be honest? I’d never built a sand castle before, but luckily my husband knew what to do. First you draw a rough circle to form the canal. The sand you take out can be used for the foundation of your castle. As soon as you have a solid foundation, you can start building towers at free will to form your castle! During this process, M got bored and started looking for pretty shells for the final decoration.

We finished with a castle that had 4 big towers, 2 small ones, a canal full of sharks, drawbridge, tunnel, center court with hungry tigers and lions, another tunnel and at last a tiny living space. But very well shielded against all possible enemies…

When you build a sand castle at an ocean that has tides, you can also dig a canal from the ocean to your castle, so it fills up during high tide, but unfortunately that’s not possible at the Mediterranean Sea. Our canal thus remained empty…


maandag 14 december 2015

Tellen met Donas / Learning numbers with Donas


*For English scroll down*

Als er iets is dat alle peuters/kleuters gemeenschappelijk hebben, dan is het wel dat ze tegelijkertijd ongelofelijk nieuwsgierig én snel verveeld zijn. Nieuwe spelletjes zijn heel leuk, maar na gemiddeld 10 minuten hebben ze het wel weer gehad. Je kleine spruit iets nieuw aanleren kan dus zeer leuk zijn, zolang je niet te veel ineens verwacht.

Toen M op een gegeven ogenblik interesse begon te krijgen in cijfers en wou leren tellen, heb ik deze gelegenheid met beide handen aangegrepen. Samen met Donas heb ik een spelletje uitgewerkt waarmee wel spelenderwijs de getallen konden leren.


Neem de steekkaart erbij (klik op de afbeelding hierboven) en ik zal je laten zien hoe eenvoudig het is. Ikzelf heb alle kaartjes uitgeknipt en gelamineerd, zodat ze iets langer meegaan. Daarna zijn er verschillende variaties van het spelletje mogelijk, naargelang hoever je kleine spruit al kan tellen en de cijfers kan herkennen.

Eerst lieten we de kaartjes zonder cijfer zien, en lieten we hem de verschillende voorwerpen tellen. In het begin gingen we niet verder dan 5. Later namen we de kaartjes mét cijfer en de kleine losse cijferkaartjes erbij. Dan was de opdracht om op elk plaatje de voorwerpen te tellen, en het juiste cijfer erbij te zoeken.



Gemiddeld duurt zo’n spelletje 10 minuten, daarna is de aandacht weg. Het heeft dan ook geen zin om hem te dwingen verder te doen, want dat eindigt alleen maar in een weerspannige kleuter.
Zelf heb ik er voor gekozen om de kaartjes in een klein plastiek doosje te steken en telkens mee te nemen op restaurant. Zo blijft het een beetje speciaal, en het is ideaal om bijvoorbeeld een wachttijd tussen voor- en hoofdgerecht te overbruggen. 3 vliegen in één klap: je kindje leert iets bij, speelt braaf én maakt geen herrie die het voor andere klanten onaangenaam maakt.



Ondertussen kan M al vlot tot 20 tellen (hij is nog maar 4 jaar!) en begint hij de klok te lezen én wil hij de letters van onze namen leren. Ik vermoed dus dat er nog een uitbreiding komt op dit spelletje, namelijk klok-lezen en letters herkennen! Wordt vervolgd…

If there is one thing all toddlers have in common, it’s that they can be extremely fascinated and quickly bored at the same time. New games are superfun for an average time of 10 whole minutes, so teaching the little one some new stuff can be very satisfying, as long as you don’t expect too much.
When M started to show interest in numbers and wanted to learn how to count, it took the opportunity with both hands to create a new game. Together with Donas I mixed and matched until we found a cool way to learn numbers.



Just print the chart (click on the image above) and I’ll show you how easy it can be. I myself cut out and laminated all the card for a longer shelf-life. From then on there are different variations of the game, depending on how far your toddler’s knowledge of numbers and counting reaches.

At first we showed M the cards without numbers and asked him to count the different objects. We started with the cards from 1 to 5. Later on we took the cards with numbers and the separat number-cards, and assigned him the task of counting the objects on every card and finding the accompanying number.


An average game takes about 10 minutes, after that the attention span is passed. There’s no use in forcing M to play any longer, because we will just end up with a whining toddler.
I’ve put all the cards in a small plastic container and always take it with us when we go to a restaurant. This way it is our special restaurant game which keeps it interesting, and it’s the ideal way to pass the time between an entree and a main course. 3 benefits all-in-one: your toddler learns something new, plays nice and doesn’t disturb any other clients.


At this point M can already count to 20 (he’s only 4 years old!) and he now wants to learn to read the time and learn the letters of our names. I suspect this game will get some sequels about clock-reading and letter-recognition! To be continued…

vrijdag 4 december 2015

Adventskrans / Advent Wreath


*For English scroll down*

Nu het ’s avonds al donker is tijdens het avondeten, heeft M de traditie van vorig jaar terug opgepikt: kaarsjes aansteken en die na het eten uitblazen! Geweldig vindt hij dat, hoewel hij nog niet voldoende blaaskracht heeft om de kaarsen vlot uit te blazen. Meestal beademt hij ze gewoon…

Hij is ook heel erg gefascineerd door knippen en plakken, maar welke kleuter is dat niet? Om knippen, plakken én kaarsjes te combineren besloten we om samen een Adventskrans te maken.
  • Wat hadden we hiervoor nodig:
  • Een stuk karton van A4 grootte (de verpakking van een cornflakes doos bijvoorbeeld)
  • Servietten, groen of met kerstmotief
  • Aluminiumfolie
  • 4 lange smalle kaarsen
  • Rolletjes inpaklint in groen, rood, zilver, goud, …
  • Een kinderschaar
  • Een gewone schaar
  • Houtlijm en silicone lijm
  • Plakband
  • Een ronde onderlegger of rond plat bord

We tekenden de cirkel die je hier vindt over op het karton en knipten deze uit. Dit doe je als volwassene best zelf, of je kindje moet echt al goed met een schaar overweg kunnen. Daarna scheurden we de servietten in stukken en plakten deze op het karton met de houtlijm.

Van de aluminiumfolie maakte ik 4 komvormige bollen met een platte onderkant. Dit gaat nadien de druppels kaarsvet opvangen. We plakten de vier vormen op de kartonnen cirkel met silicone lijm, op gelijke afstanden van elkaar.


Op dit punt liet ik M volledig vrij om met zijn schaartje lange en korte stukken van het inpaklint te knippen. Hij vond het heel fascinerend om te zien hoe ik deze nadien met mijn grote schaar liet krullen. Toen was het weer aan hem en mocht hij de stukken gekruld lint op de krans plakken met plakband (minder geknoei dan dit met lijm te doen).


Hierna plaatsten we de krans op een kurken onderlegger voor de stevigheid. Een rond bord of een plankje werken natuurlijk even goed.

Als laatste deed ik een druppel silicone lijm in elk vormpje en duwde ik de vier kaarsen stevig in de aluminium vormpjes. Stevigheid is hier het kernwoord, om brandgevaar te vermijden!

Zo, onze Advenstkrans is klaar! De eerste kaars hebben aangestoken op zondag 29 november. Elke volgende zondag mogen we dan een kaarsje meer aansteken, tot op 20 december alle kaarsjes branden! Veel plezier!


Now that the sky is pitch black during dinner time, M has picked up the tradition once again to light a few candles, and then blowing them out after he finishes his plate. He loves that, especially the last part, but he hasn’t got enough power yet to blow the candles out successfully. Mostly he just gives them some sort of mouth-to-mouth...

He is also very fascinated about cutting with his own pair of scissors and playing with glue, but which toddler isn’t? So to be able to combine cutting, glueing and candles we decided to make an Advents Wreath together.

Wat supplies did we need:
  • A firm piece of cardboard (like the package of a cereal box)
  • Napkins, green or with a Christmas theme
  • Aluminum foil
  • 4 long candles
  • Rolls of wrapping ribbon in green, red, silver, gold, …
  • A pair of kid’s scissors
  • A pair of adult’s scissors
  • Crafting  and silicone glue
  • Scotchtape
  • A round plate or cork pad, roughly the same size of the circle you are going to cut
So we drew the circle you find here on the cardboard and cutted it. You may want to do this yourself as this may be a little too difficult for your little one. Then we ripped and shredded the napkins into small pieces and glued them onto the circle. 

Then I made 4 bowl-shaped aluminum cups with a flat surface at the bottom. This will be the drip-tray for drops of candle grease. We glued the 4 bowls onto the cardboard circle with silicone glue, evenly distanced.

At this point I let M cut pieces from the rolls of wrapping ribbon, he just went crazy with his little scissors! Then he was extremely interested to see how I made the pieces of ribbon curl with my own scissors. I then cut off some pieces of scotchtape and let him tape the curled ribbons onto the circle. (this is less of a mess than using glue)

Now we placed the circle on a cork pad for more stability. A plate or plank may also do the trick.
Last but not least I put a drop of silicone glue in each bowl and pushed in the candles. Firmness is the key word here, to avoid unwanted fires!

So our Advent Wreath is now ready! We lit the first candle on Sunday November 29. Then every next Sunday another candles may be lit until all four candles burn on December 20! Have fun!

zondag 22 november 2015

Kunst met bananen / Banana art

*For English scroll down*


Toen we enkele jaren geleden op zoek moesten naar een school voor M, wisten we niet goed welke criteria we moesten hanteren. Uiteraard wilden we een goede school, maar wat is ‘goed’? Ga je voor een grote bekende school met een strenge aanpak, of net een kleine school met een meer persoonlijk beleid? Uiteindelijk viel de keuze op een school waar de kindjes van mijn beste vriendin ook al naartoe gingen. Zij waren heel tevreden, en het was een kleine school die persoonlijke ontplooiing, veiligheid en gezondheid hoog in het vaandel droeg. Daar konden we ons wel in vinden.

En ze doen inderdaad veel rond veiligheid en gezondheid. Verkeersdagen en fietsdagen bijvoorbeeld om de kinderen, zelfs de kleinsten, bewust te maken van de gevaren in het verkeer. Ook rond gezondheid wordt er veel georganiseerd. Goede tips voor een gezonde lunch, vier keer per jaar een fruitdag waarop de kindjes fruit aangeboden krijgen door de ouderraad, én de motivatie om ook elke dag zelf een stukje fruit mee te brengen als tussendoortje.


Nu hebben we met M op dat gebied een heel makkelijk kind, hij lust namelijk zowat alle fruit. Maar op het fruit dat mee naar school mag is hij wel heel kieskeurig: dat moet een appel of een banaan zijn. En vooral die bananen vindt hij tegenwoordig geweldig, want daar tekent mama altijd een leuke verrassing op!


Het begon met een simpel gezichtje, maar naarmate mijn handigheid en zijn eisen gelijkmatig groeiden, werd het een spelletje om telkens iets nieuws te verzinnen.
Op zich heb je er niet veel voor nodig: enkel een scherp mesje en een beetje fantasie. Het vraagt wel een beetje oefening en handigheid om de ronde lijnen te maken, maar de resultaten en vooral het verrukte snoetje van de kleinste maken het de moeite waard!



Wie zegt er dat gezond eten niet leuk kan zijn?

A few years ago we had the task to find a school for M, since toddlers start school in Belgium at the age of 2,5. We found this a difficult task. Of course we wanted a good school for him, but how do you define ‘good’? Is that a large school with strict rules, or rather a small school with a more personal approach? At last we chose the school where my best friend’s kids already went. She was very happy about it and it was a small school who promotod personal growth, safety and health. We surely could relate to that.

And our school organizes a lot about health and safety, e.g. traffic days and biking days to make children, even the smallest ones, aware of the dangers in traffic. Also health is very important. We get tips and tricks for a healthy lunch, fruit is provided by the board of parents four times a year and parents are encouraged to give their children a daily fruit snack to school.

Luckily M is very easy when it comes to fruit, he likes almost anything. He is however a bit picky about the fruit he wants to take to school: only an apple or a banana suffies. Currently the bananas are his favourite, because mommy always draws a funny surprise on the peel!



It started out with a funny face, but after my handiness and his demands simoultaneously increased, it became a little game to create something new every day.
You don’t need much for this, just a sharp knife and some imagination. It takes some practice to make the round shapes, but the final results and the delighted face of M makes it worth the while!


Who said healthy food can’t be fun?

maandag 16 november 2015

Herfstvakantie Zoektocht / Autumn Scavenger Hunt

*For English scroll down*

De herfst is voor vele volwassenen het begin van een sombere tijd. Regen, mist, de dagen worden kouder en donkerder… niets leuk aan, toch? Maar voor de kleinsten gaat er dan een hele nieuwe wereld open! Zo ook bij M, die nu op school volop leert over het levensproces van de bomen. Hoe blaadjes die bruin worden en afvallen, dienen als voedsel voor de bomen zodat die in de lente weer opnieuw kunnen bloeien. Heel fascinerend allemaal, vooral nu met al die prachtige kleuren.



En het leukste van allemaal: er valt vanalles te rapen! Blaadjes, takjes, kastanjes, steentjes, kastanjes, denne-appels, stukjes mos, en had ik kastanjes al vermeld? Want die zijn nog het leukste aan de herfst! Je kan uren spenderen met zoeken en verzamelen, ze daarna fier op de salontafel uitstallen, en dan ineens opeten of eerst door mama of een andere vrijwilliger laten poffen. Héérlijk!

Omdat kleuters graag vanalles van de grond rapen en de herfst hiervoor dus de ideale gelegenheid is,  besloten Donas en ik om een heuse herfst zoektocht in elkaar te steken.

Het principe is heel simpel: je gaat met de kids naar een bos of park en geeft ze elk een plastiek zakje en kaart zoals je hier kan vinden. Elk voorwerp dat op de kaart staat, moeten ze zoeken en in het zakje steken. Enkel de zaken die niet ‘los’ liggen, zoals het bloemetje en de paddenstoel, mogen ze gewoon aanwijzen. Kwestie om ook de natuur te respecteren. Wie het eerst alle vakjes heeft kunnen afvinken is de winnaar. Ofwel voorzie je een kleine beloning voor de winnaar, maar nog leuker is om iedereen te belonen, met een lekkere warme chocomelk bijvoorbeeld. Ook de volwassenen zullen hiertegen niet nee zeggen!




En met de gevonden voorwerpen kan je nadien nog een leuk kunstwerkje maken, zodat een regenachtige namiddag ook ineens gevuld is. Veel plezier met de zoektocht!

English version:

For a lot of grown-ups, autumn is a dreary time. Rain, fog, colder and darker days… no fun at that, don’t you agree? But for the little ones, autumn is the start of a whole new world! Same goes for M who now learns in school about the circle of life when it comes to trees. How the leave turn brown and fall of, and then serve as food so the tree can bloom again in spring. Very fascinating, especially with all these magnificant colours!

And the most fun of it all, it is the one time where you are allowed to pick stuff up from the ground! Leaves, chestnuts, rocks, chestnuts, pinecones, pieces of moss, and did I mention chestnuts? Because they are the most fun about autumn! You can spend hours searching and collecting them, then proudly display them onto the tabel, and then eat them or let mommy or another volunteer pop them. Delicious!

So because toddlers are so fund of picking stuff up from the ground, Donas and I decided that autumn was the perfect opportunity to create a real Autumn Scavenger Hunt.

It is actually quite simple: you take your kids to the park or woods and give them each a chart (as you can find here) and a plastic bag. They now have to find each item on the chart and put it in the bag. However this only counts for ‘loose’ items, stuff like flowers and mushrooms are best left untouched so we don’t disturb nature. The first one to complete the entire chart wins. Maybe you foresee a small reward for the winner, or you can reward everyone with a hot coco. Even adults won’t say no to this!

With the gathered objects you can create a small piece of art, this will make a great activity for one of those rainy afternoons. Good luck with the hunt!

woensdag 28 oktober 2015

For English scroll down!

Mijn eerste blog-post, hoe spannend! Ik heb heel lang getwijfeld of ik er wel mee zou starten, maar uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en zie, hier is hij al! Hoe is het zover gekomen? Daarvoor moet ik eigenlijk helemaal bij het begin beginnen, met een klein miertje genaamd Donas. Inderdaad, je leest het goed: een mier!

Ik herinner me de dag dat ik Donas leerde kennen nog goed. Ik was amper 11 jaar en zat in het laatste leerjaar. Plots stond hij daar, aan de rand van mijn lessenaar, wild met zijn armpjes te zwaaien.
Deze kleine mier had veel te vertellen, en wou graag dat IK zijn avonturen opschreef! Mieren kunnen namelijk niet schrijven, althans niet voor de Mensenwereld, maar hij wou toch zijn verhaal met ons delen.

Hij vertelde hoe hij en zijn familie hadden moeten verhuizen, omdat het bos waar ze woonden, omgehakt werd. Eerst was het een beetje eng geweest, maar uiteindelijk bleek de tocht naar hun nieuwe woonplek best wel spannend. Hun nieuwe huis werd nog mooier en groter dan het vorige, en al snel had hij een hoop nieuwe vriendjes gemaakt.

De daaropvolgende jaren leefde Donas vooral in mijn hoofd, maar hij was nooit ver weg. Hij spoorde me aan om nieuwe avonturen en personages te verzinnen en af en toe ook eens een volledig ander verhaal op papier te zetten.


Lange tijd bleef het schrijven en illustreren echter op de achtergrond. Studeren, werken en toen nog een kindje peuzelden al mijn tijd op. Maar net dàt kindje was de motivatie die ik nodig had om de inspiratie terug te laten vloeien. Voor hem heb ik de afgelopen jaren de oude verhalen terug opgerakeld, het stof eraf geblazen en in een nieuw jasje gestoken.

Van het één kwam het ander, en zo ontstonden er weer nieuwe verhalen, nieuwe personages, spelletjes en leuke tekeningen. Benieuwd wat er allemaal op komst is? Kom dan zeker regelmatig eens langs!




My first blogpost, how exciting! I doubted for a long time whether I should do it, but eventually I bit the bullet and look, here it is! How did it come to this? Well, let me start at the beginning, with a little ant called Donas. Yes, you read it right, a little ant.

I remember the first time I met Donas like it was yesterday. I was barely 11 years old and in my last year of primary school, when he suddenly appeared on my desk, heavily waving his little arms to catch my attention.

This little ant had so much to tell me, and he wanted ME to write down his adventures. As you may know, ants can’t write. At least not for the Human World, but he still wanted to share his story with us.

He told me how he and his family had to move to another forest, because the old one was being cut down. At first he had been a little frightened, but in the end it proved to be an exciting journey to their new destination. The new ant-house was even bigger and better than before, and he made new friends in no-time.

As the years passed, Donas lived primarily in my head, a little in the back, but never far away. He kept encouraging me to make up new storylines and characters and even write entirely new stories.

For a long time however the writing and illustrating remained a little in the background. Getting a degree, starting a job in the real world and after a few years the birth of my son… all time-consuming activities. But it was that little boy that ignited a new spark of inspiration and made me pick up the pen again. I dug up the old stories, brushed of the dust and re-designed the characters.


One thing led to another and new stories, characters, games and drawings appeared. Curious about what’s to come? Then keep your eye out for new posts!